donderdag 13 september 2012


Voor Web 2.0 hadden we de opdracht gekregen om 2 of meerdere sociale netwerken te gaan onderzoeken en een korte uitleg over te geven over wat het sociale media nu precies inhoud. Wij hadden ervoor gekozen om LinkedIn, Last.fm en Google+ te gaan onderzoeken. Hieronder ziet u een uitleg over de door ons gekozen sociale netwerken.

LinkedIn

LinkedIn begon in de woonkamer van mede-oprichter Reid Hoffman in 2002. De site is officieel gelanceerd op 5 mei 2003. LinkedIn is het grootste zakelijke online netwerk-website, gericht op vakmensen en professionals van over de hele wereld. Het is een krachtig hulpmiddel om zakenrelaties te beginnen en op te bouwen.
Aan het einde van de eerste maand hadden ze in totaal een netwerk van 4.500 gebruikers. Op 2 augustus 2012, LinkedIn beheert ’s werelds grootste professionele netwerk op het internet met meer dan 175 miljoen leden in meer dan 200 landen en gebieden. Meer dan 2 miljoen bedrijven hebben LinkedIn Company Pages. Vooral binnen Europa groeit LinkedIn de laatste jaren zeer sterk.

Mensen die gebruiker van LinkedIn willen worden kunnen er een gratis account aanmaken met informatie over hun gevolgde opleidingen, werkervaring, functies en specialiteiten. LinkedIn geeft dan op basis van de bedrijven en opleidingen die je op je profiel ingevuld hebt, een aantal adviezen met betrekking tot andere gebruikers die je mogelijk kent en die je aan jouw netwerk toe kunt voegen. Voor studenten is het zinvol al voor je stage en afstuderen via LinkedIn een account aan te maken en een netwerk op te bouwen.

Ook bestaat de mogelijkheid om lid te worden van een groep, er zijn duizenden groepen op LinkedIn. Je ontvangt dan naar keuze dagelijks of wekelijks een e-mail met een overzicht van de activiteiten in het netwerk, bijvoorbeeld: de nieuwe leden die zich aanmelden, diverse aankondigingen en discussies tussen leden van de groep. Natuurlijk kun je er ook voor kiezen om geen e-mail te ontvangen.

LinkedIn kan voor veel dingen gebruikt worden zoals: een online visitekaartje, oude collega’s of studiegenoten terug vinden, vragen stellen, leveranciers aanbevelen.


LinkedIn verdiend zijn geld doormiddel van pageviews waarvoor bedrijven een X bedrag betalen voor hun advertentie per view op de pagina.

Bronnen:http://linkedin1h.wikispaces.com/Wat+is+LinkedIn%3F

(08 april 2010), infonu.nl, geraadpleegd op 18 oktober 2010, Wat is LinkedIn?,http://pc-en-internet.infonu.nl/communicatie/53833-linkedin-wat-is-het-en-waar-kun-je-het-voor-gebruiken.html

Last.FM

Last.FM is een community website die geheel over muziek gaat. Ze noemen zichzelf een
muziek aanbevelingsservice, maar buiten dat gebeurt er veel meer in de community van de
zogenaamde “scrobblers”

De “Scrobbler” is het programma van Last.FM die op je computer, tablet of smartphone bijhoudt welke muziek je luistert. Dit programma stuurt alles door naar het aan de scrobbler gelinkte account op de Last.FM site. Deze archiveert alle beluisterde muziek, maakt er een lijst van en laat dus op overzichtelijke wijze zien welke muziek je het meest luistert. Op basis van de lijst die eruit komt, kijkt Last.FM via een database welke artiesten vergelijkbaar zijn met de artiesten waar je nu naar luistert. Deze worden dan onder het kopje “aanbevolen” gezet, en daar kan je meer informatie over de betreffende artiest vinden en nummers luisteren.

Last.FM is groot geworden doordat de community groeide. Toen de muziekindustrie in de gaten kreeg hoe populair Last.FM was, ging de groei nog veel harder. Artiesten gingen ook adverteren en werden lid van de community en gingen op het forum posten. Dit trok alleen nog maar meer leden. Hoeveel leden er precies zijn, is niet duidelijk. Bij Last.FM drukken ze het uit in het aantal Scrobbles. Dat zijn er 69,875,915,870 sinds 2003, wat omgerekend 545 jaar aan muziek is.

Last.FM heeft sinds 2002 haar inkomsten gehaald uit de investeringen van investeringsmaatschappijen. In 2007 is Last.FM overgenomen door CBS Interactive. Hierdoor hoefden hun inkomsten niet meer van investeringsmaatschappijen te komen. Sinds 2007 haalt het bedrijf haar inkomsten uit reclames. Ook verdienen ze geld aan de Last.FM radio, die voor mensen die niet in het Verenigd Koninkrijk of Duitsland wonen €3,- per maand kost.

Last.FM is constant bezig met nieuwe dingen toepassen om hun diensten te verbeteren. Ze bekijken de trends in de muziekbranche, en ze proberen ervoor te zorgen dat mensen op steeds meer platforms muziek kunnen Scrobblen. Hiernaast wordt het Scrobblen steeds persoonlijker. Zo kan je bijvoorbeeld je gemoedstoestand aflezen door middel van een systeem dat kijkt naar wat voor gevoel er over het algemeen achter een bepaalde soort muziek zit en dat analyseert.

Google+

Na het geflopte Google Wave, kwam Google met haar nieuwe sociale netwerk Orkut. Hoewel dit een grote stap in de goede richting was, is Orkut uiteindelijk ook niet geworden wat Google er van had verlangd. Na een periode van stilte op het gebied van sociale netwerken leek Google de strijd op te hebben gegeven, maar niets bleek minder waar. In Augustus 2011 kondigde Google haar nieuwe sociale netwerk Google+ aan.


Google begon haar reis in de sociale wereld met een “invite only” beleid, dit houdt in dat niet iedereen gebruik kon maken van Google+, je zou eerst een uitnodiging moeten ontvangen van iemand die zich al op het netwerk bevond. Dit zorgde er al snel voor dat iedereen benieuwd was wat Google+ nu inhield en dus ontplofte het web met de vraag naar de gewilde “invite”. Ook heeft Google een arsenaal aan Gmail, Youtube en andere Google diensten accounts, die ze uit alle macht om proberen te toveren naar een Google+ account. Dit alles heeft er ondertussen voor gezorgd dat Google+ ongeveer 250.000.000 gebruikers telt.


Google heeft in de loop der jaren goed gekeken naar haar rivalen Facebook en Twitter en hier erg veel van geleerd. Google+ kan alles wat Twitter en Facebook ook kunnen, alleen beter. Wat bij vele sociale netwerken fout is gegaan is dat de ouders van de jeugd die al gebruikt maakten van het netwerk ook een profiel aanmaakten. Dit zorgde ervoor dat de jeugd weer langzaam afdroop naar een ander sociaal netwerk om zo weer in alle vrijheid te kunnen posten, zonder toezicht van hun ouders. Google heeft dit probleem opgelost door middel van “Circles” dit houd in dat je al je contacten in verschillende groepen kunt plaatsen. Je post dan ook alleen naar de leden van een bepaalde groep, de groep naar wie je het bericht wilt sturen. Zo stelt Google je instaat om bijvoorbeeld je werk en privé relaties gescheiden te houden op het zelfde netwerk.


Het is tot op heden niet de intentie Google+ winstgevend te maken, maar eerder het verzamelen van persoonlijke gegevens om zo al Google’s diensten een betere en meer gestroomlijnde ervaring te geven. Google+ stijgt nog elke dag in haar ledenaantal.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten